Sinds de oprichting in 2011 heeft Ubike, de Belgische fietsleasingexpert, twee baanbrekende initiatieven gelanceerd om de acceptatie van bedrijfsfietsen te stimuleren: BikeHive en Bijna nieuwe fiets. Geïnspireerd door sociaal en ecologisch verantwoordelijke leiders zoals Patagonië, Airbnb en Google, zijn deze programma's ontworpen om de mobiliteit van bedrijven te transformeren en fietsen toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht het inkomen. Tijdens de mobiliteitsweek en de hele maand september zal Ubike meer dan 25.000 werknemers betrekken om hen bij deze initiatieven te betrekken en biedt het ook speciale aanbiedingen voor bedrijven die zich inzetten voor hun leaseprogramma. Dankzij deze inspanningen heeft Ubike de acceptatie van bedrijfsfietsen al verhoogd tot het niveau van de meest fietsvriendelijke steden van Europa, wat aanzienlijk bijdraagt aan efficiëntere en duurzamere stedelijke mobiliteit.
Ubike gaat verder dan alleen fietsleasing door het meest uitgebreide verzekeringspakket op de markt aan te bieden en nu een volwaardig ondersteuningsprogramma om bedrijven te helpen de fietsadoptie onder hun werknemers te vergroten. Het programma omvat interactieve evenementen, persoonlijke ondersteuning voor interne communicatie, informatieve sessies en praktische tips over fietsen en verkeersveiligheid.
„De mobiliteit van morgen is er vandaag al en evolueert snel. Publieke initiatieven, de verschuiving naar multimodaliteit en voorbeelden uit grote steden zoals San Francisco, New York of Parijs wijzen ons nu al de weg. In België hebben we veel om trots op te zijn wat betreft onze vooruitgang, maar er is nog veel te doen. We kunnen het ons niet veroorloven om gewoon te wachten tot er veranderingen plaatsvinden. Bij Ubike zetten we ons in om bedrijven te helpen deze mentaliteitsverandering te versnellen en een duurzamere en inclusievere benadering van mobiliteit aan te nemen,”
zegt Michel Lagasse, CEO van Ubike.
Het TRAXIO-rapport van 2022 wijst op een aanzienlijke groei in de Belgische fietssector. Na een tijdelijke dip in 2021, voornamelijk als gevolg van problemen met de toeleveringsketen, herstelde de Belgische fietsmarkt zich in 2022. Er werd een indrukwekkende stijging van 19% geregistreerd, met de verkoop van 695.871 fietsen, 110.958 meer eenheden dan in 2021. Fietsen zijn nu overal verkrijgbaar, zoals blijkt uit zowel de verkoop als de goed gevulde voorraden.
In Brussel bedraagt het huidige modale aandeel fietsen 3%. Het Brussels Gewest heeft zich echter een ambitieus doel gesteld om dit cijfer tegen 2030 te verhogen tot 11%. Het belangrijkste doel is om fietsen aantrekkelijker te maken voor mensen die gewoonlijk pendelen met de auto of het openbaar vervoer over afstanden van 2 tot 5 km (bron: Brussels Mobility).
In de ranglijst van's werelds meest fietsvriendelijke steden staan twee Belgische steden in de top 10: Gent met 33% en Brugge met 25%. Zoals verwacht domineert Nederland de top drie, met een aandeel fietsmodaal van bijna 60%.
Buiten de top 10 is het de moeite waard om de sterke vooruitgang van Parijs (5%) en New York op te merken. Parijs heeft de afgelopen jaren zijn fietsinfrastructuur aanzienlijk ontwikkeld door beschermde fietspaden toe te voegen en het systeem voor het delen van fietsen uit te breiden. De COVID-19-pandemie heeft ook meer mensen aangemoedigd om voor de fiets te kiezen om het openbaar vervoer te vermijden. Ondertussen heeft New York zijn netwerk van fietspaden verder ontwikkeld en is het fietsgebruik toegenomen, mede dankzij het systeem voor het delen van fietsen, Citi Bike.
Wat de impact van de initiatieven van Ubike betreft, zijn de resultaten indrukwekkend. Tot voor kort gebruikte onder de klanten van Ubike slechts 5% van de werknemers bedrijfsfietsen. Dankzij dit programma ziet het bedrijf nu echter regelmatig tarieven van bijna 30%, een resultaat dat de aanvankelijke prognoses overtreft.
„Ik had nooit gedacht dat ik zo'n enthousiasme voor de wielersport in ons bedrijf zou zien. In slechts enkele weken tijd heeft bijna 20% van onze medewerkers gekozen voor een leasefiets. In dit tempo zullen we in een mum van tijd de 30% bereiken. Het is een echte transformatie van onze bedrijfscultuur; de kwaliteitsondersteuning van Ubike speelt zeker een rol!”
zegt Frédéric Vaes, CFO bij Eurenco, een klant van Ubike.
Ubike lanceert ook een nieuw platform geïnspireerd op de circulaire economie: Nearly New Bike. Dit platform biedt een selectie van gerenoveerde merkfietsen tegen concurrerende prijzen (tot 60% korting), waardoor fietsen voor iedereen toegankelijker wordt. Dit initiatief maakt deel uit van een bredere inspanning om hergebruik en duurzaamheid te bevorderen.
In tegenstelling tot gebruikte fietsen, die „zoals ze zijn” en zonder garantie worden verkocht, zijn de door Ubike aangeboden gereviseerde fietsen zorgvuldig geïnspecteerd en gerestaureerd door deskundige technici. Elke fiets ondergaat een rigoureus proces van controle en reparatie van eventuele problemen, en versleten onderdelen worden vervangen. Zodra het opknapproces is voltooid, presteert de fiets alsof hij nieuw is. Bovendien hebben alle gereviseerde fietsen een garantie van 12 tot 18 maanden en een retourbeleid van 30 dagen.
„Door voor een gereviseerde fiets te kiezen, maak je niet alleen een economische keuze, maar ook een ecologische keuze. Gerenoveerde fietsen verbruiken minder grondstoffen en produceren minder afval, waardoor ze een win-win zijn voor je portemonnee en de planeet. Deze initiatieven sluiten aan bij onze missie om fietsen toegankelijk te maken voor iedereen. We zijn ervan overtuigd dat tweewielers een integraal onderdeel zijn van de aangename steden van morgen. Ons doel is eenvoudig: een fiets voor iedereen, een lach op elk gezicht. We zijn er trots op bij te dragen aan deze transformatie van mobiliteit, waardoor fietsen toegankelijker wordt en een meer circulaire economie wordt bevorderd,”
zegt Michel Lagasse, CEO van Ubike.
Om de mobiliteitsweek te vieren, onthult Ubike een speciale aanbieding: elk bedrijf dat zich vóór 30 september 2023 verbindt aan een fietsleaseprogramma voor een vloot fietsen, krijgt een krediet van €105,6 (exclusief btw) per fiets, gelijk aan een volledig jaar onderhoudsservice. Deze besparingen worden naar eigen goeddunken van het bedrijf gebruikt om het moreel van het personeel te verhogen, de fietsinfrastructuur ter plaatse te verbeteren of zelfs om te zetten in fietsuitrusting, zoals hoogwaardige helmen of goed zichtbare jassen, op maat gemaakt met het bedrijfslogo. Bovendien krijgt het bedrijf voor elk abonnement op een leaseovereenkomst van minstens 20 fietsen een gratis vouwfiets ter waarde van €1549 aangeboden, voorzien van het logo, waarmee het zijn toewijding aan duurzamere mobiliteit bevestigt.